Project Description

توضیحات

نام پروژه : بهسازی لرزه ای ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن

نوع اسکلت : فولادی

نوع اتصال : اتصال پیچی

خدمات : طراحی ، تولید و اجرا


در پروژه بهسازی لرزه ای ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن ، اجرای مهاربند کمانش تاب در قیاس با سایر انواع روش های مقاوم سازی لرزه ای ، به طرح برتر فنی و اقتصادی تبدیل شد. از مهمترین مزایای BRB که خود نوعی میراگر فلزی تسلیمی است؛ داشتن سختی لازم در کنار تأمین ظرفیت مناسب برای میرایی و استهلاک انرژی زلزله است. این ویژگی در بسیاری از پروژه های بهسازی ، مزیت قابل توجهی را برای مهاربند کمانش تاب به نسب سایر انواع میراگر های لرزه ای مانند ویسکوز و اصطکاکی (که در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند) فراهم می کند. BRB تنها میراگر لرزه ای در دنیا است که به عنوان یک سیستم ساختمانی در آیین نامه ها و استانداردهای داخلی و بین المللی به رسمیت شناخته شده و برای آن روابط و ضرایب روشنی تعریف شده است. این امر موجب می شود که کاربرد این فناوری به شکل قابل توجهی برای طراحان سازه تسهیل شود.

یکی از مهمترین مزایای اجرای BRB در این پروژه، به حداقل رساندن حجم عملیات مقاومسازی و رفع نیاز به بهسازی در فونداسیون بوده است. مهمترین لازمه اجرای این پروژه از منظر کارفرما، حفظ خدمت رسانی ساختمان و عدم اخلال در آن بوده است. طرح بهسازی لرزه ای با BRB در پروژه ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن ، به واسطه محدود کردن عملیات اجرایی در تعدادی دهانه مشخص در هر طبقه و همچنین حجم پایین این عملیات، به طور کامل ملزومات مد نظر کارفرما را مهیا کرده است.

در این پروژه شرکت پویا تدبیر ویرا علاوه بر طراحی و تولید مهاربندهای کمانش تاب ، دست اندرکاری اجرای عملیات مقاوم سازی نیز بوده است.