پروژه سوله انبار پتروشیمی خارگ-ویرابریس تولید کننده مهاربند کمانش تاب-تولید brb-طراحی، تولید و اجرای مهاربند کمانش تاب

چکیده

تحلیل تاریخچه‎ زمانی غیرخطی به مدل‌سازی دقیق اعضای سازه‌ای بحرانی و برهم‌کنش پیچیده‌ی آنها با سازه وابسته است. پژوهش‌های پیشین نشان داد‌ه‌اند که کالیبراسیون مدل‌های عددی می‌تواند از عوامل متعددی همچون پروتکل‌های بارگذاری تأثیر پذیرد. لذا لازم است مدل‌های عددی توسعه یافته و کالیبره شده‌ی پیشین تحت تاریخچه‌های بارگذاری واقع‌بینانه‌تر مطالعه شوند و مشخص شود که آیا فرایند کالیبراسیون، پروتکل‌های بارگذاری، و خود مدل‌های عددی برای رسیدن به سطح دقت مطلوب، کافی هستند یا خیر. 

نتایج شبیه‌سازی مبتنی بر آزمایش در سطح سیستم‌های دارای بنچمارک کیفیت بالا می‌توانند اجازه دهند این پرسش‌ها جامع‌نگرانه‌تر پاسخ داده شوند. پلتفرم شبیه‌سازی هیبریدی 10 عضوی دانشگاه تورنتو (UT10) که جهت تولید این قبیل نتایج آزمون‌های بنچمارک با استفاده از شبیه‌سازی‌های هیبریدی توسعه یافته است، اعضای متعدد آزمایشی را تحت بارهای لرزه‌ای واقعی قرار می‌دهد. این مقاله اولین آزمایش از این قبیل را در UT10 با شبیه‌سازی‌های هیبریدی آزمایشی چند عضوی و تک عضوی روی یک سازه‌ی فولادی پنج طبقه با مهاربندهای کمانش تاب معرفی می‎کند، که نماینده‌ی سیستم‌هایی با یک پاسخ هیسترتیک تسلیم پایدار هستند. بنابراین یک سیستم مهاربندی تسلیم‌شونده توسعه داده شد تا پاسخ هسته‌‎ی تسلیم شونده‎‌ی مهاربند کمانش‏ تاب را بدست آورد و پیامدهای انتخاب‌های انجام شده طی مدل‏سازی، مانند استفاده از مدل‌های متداول موجود در BRBFها مطالعه گردید. سپس نتایج آزمایشات ارائه شد و با نتایج عددی مقایسه شد، و محدودیت‌های مدل‌های موجود شناسایی گردید. این قبیل نتایج حاصل از آزمایش می‌توانند توسط مطالعات بعدی جهت بهبود کالیبراسیون مدل‌های عددی به کار روند و نه تنها اجازه دهند توسعه‎‌ی مدل‌های محکم‌تر ادامه یابد، بلکه لزوم استفاده از پروتکل‌های بارگذاری جدید کارآمد طی فرایند کالیبراسیون را نیز نشان دهند.

کلیدواژگان: آزمون بنچمارک، قاب‌های مجهز به مهاربند، قاب‌های مجهز به مهاربند کمانش ‏تاب، شبیه‌سازی هیبریدی چندعضوی، ارزیابی کارایی لرزه‌ای، سازه‌های فولادی

ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب-تولید کننده مهاربند کمانش تاب
ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب-تولید کننده مهاربند کمانش تاب

مقدمه

با افزایش توان محاسباتی طی دو دهه‌ی گذشته، طراحی عملکردی هر روز بیش از پیش در مهندسی پذیرفته شده و مدت زیادی است که به عنوان یک روش طراحی نسبتاً مشهور در مهندسی زلزله کاربرد دارد. اما این روش نیازمند توسعه‎ مدل‌های عددی دقیقی است، که می‌توانند پاسخ غیرخطی اعضای بحرانی درون سازه‎ای را که انرژی لرزه‌ای را از طریق کنش‌های غیر الاستیک پراکنده می‌سازند، بدست آورند.

رویکرد سنتی بدین شکل بوده که مدل‌های عددی بر اساس نتایج مبتنی بر آزمایش از آزمون‌های هیسترتیک وارون افزایشی کالیبره شوند. اما مطالعات پیشین نشان دادند پاسخ اعضای سازه‎ای و لذا فرایند کالیبره کردن از چندین عامل تاثیر می‌پذیرد. به طور مثال ویژگی‌های پاسخ خطی همچون کاهش استحکام، کاهش سختی، سفت‌ شدن، و …. ممکن است از پروتکل بارگذاری تأثیر پذیرند، که این نیاز به نتایج آزمون‌های بنچمارک با کیفیت بسیار بالا را برجسته می‌سازد. لازم است طی چنین آزمون‌هایی، اعضای بحرانی در عمل تحت انواع تحریکات لرزه‌ای آزموده شوند، و از این طریق مدل‌های عددی موجود کالیبره گردند، مدل‌های جدید فرمول‌بندی شوند، پروتکل‌های بارگذاری چنان تعریف و در فرایندهای کالیبره کردن به کار گرفته شوند که نماینده‌ی بارگذاری‌های تصادفی لرزه‌ای‌ باشند.

پروژه ساختمان مسکونی زعفرانیه تهران-ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب
پروژه ساختمان مسکونی زعفرانیه تهران-ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب

آزمون‌‎های میز لرزان اگرچه روشی جالب جهت بدست آوردن نتایج آزمون بنچمارک هستند، اما به منابع و تلاش زیادی نیاز دارند که از حجم نتایج تجربی قابل دستیابی می‎‌کاهد. همچنین به دلیل چالش‎‌های مربوط به مبدل‌‎های نیرو درون اعضای تسلیم شونده در آزمون میز لرزان، نمی‎‌توان رفتار هیسترتیک اعضای تسلیم‎‌شونده را فوراً از آن استخراج کرد. شبیه‏‌سازی هیبریدی شبه‎‌دینامیکی زیرسازه (PsDHS) یک روش کارآمد جهت دریافت پاسخ تجربی آن دسته از اعضای بحرانی سازه‌ است که انرژی لرزه‌ای را پراکنده می‎‌سازند. این آزمون پس از دریافت پاسخ، آن را با پاسخ عددی مابقی اعضای سازه جمع می‌‎بندد. لذا شبیه‌‎سازی هیبریدی (PsDHS) می‎‌تواند رفتار فراگیر سازه و نیز پاسخ محلی اعضای بحرانی تحت زلزله را به طرزی واقع‎‌بینانه‌‎تر و با فضای واقعی و منابعی کمتر بدست آورد. لیکن PsDHS نیز محدودیت‌‎های خود را دارد. یکی از محدودیت‌‎های اصلی شبیه‌‎سازی‎‌های هیبریدی شبه‏‌دینامیک تعداد نمونه‌‎های واقعی بوده است که معمولا در آزمایش استفاده می‌‎شوند. چالش در منابعی است که برای دخالت دادن زیرسازه‌‎های فیزیکی چندگانه در شبیه‏‌سازی‌های هیبریدی لازم هستند. جهت حل این مشکل، از پلتفرم شبیه‏‌سازی ده عضوی دانشگاه تورنتو مبتنی بر پلتفرم UT-SIM استفاده شد که اجازه می‌‏دهد تا ۱۰ عضو فیزیکی همزمان آزموده شوند و محدودیت‎‌های آزمون بنچمارک طی روش‌‎هایی که در بالا ذکر شد (از جمله منابع مورد نیاز، سرعت تغییر بین آزمایشات، و تعداد نمونه‌‎ها در شبیه‏‌سازی‎‌های هیبریدی) را برطرف می‎‌سازد.

جهت مطالعه مقاله ارزیابی و سنجش پاسخ لرزه‌ای سازه‌های بتنی مجهز به مهاربند کمانش تاب کلیک کنید.

توسعه‌‎ی UT10 و چالش‎‌های آن در پژوهش‌های پیشین ارائه شده است، پژوهش حاضر نتایج تجربی حاصل از UT10 را برای پاسخ یک قاب فلزی پنج ‌طبقه مجهز به مهاربند کمانش تاب (BRBF) ارائه می‌‎دهد که طی تعدادی شبیه‌‏سازی هیبریدی شبه دینامیک ارزیابی شده است. علت انتخاب BRBF آن بوده است که به بهترین شکل سازه‌‎های دارای پاسخ هیسترتیک تسلیم شونده‌‎ی پایدار را به نمایش می‌گذارد، تا بتوان پارامترهای هیسترتیک همچون سختی اولیه، گذارهای تسلیم، سختی پس از تسلیم و سختی باربرداری را در غیاب پیچیدگی‎‌های مدل‏سازی مضاعف همچون افت استحکام یا سختی، کمانش نامتقارن و دیگر پدیده‎‌ها مطالعه کرد. این پدیده‌‎ها بر اساس پژوهش حاضر که بر سیستم‎‌های تسلیم‎‌شونده‎‌ی پایدار متمرکز است، به طور جداگانه در پژوهش‎‌های بعدی با تمرکز بر سیستم‎‌های غیرخطی پیچیده‎‌تر مطالعه می‎‌شوند.

ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب-تولید کننده مهاربند کمانش تاب
ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب-تولید کننده مهاربند کمانش تاب

معمولاً از BRBFها در سیستم‌‎های مقاوم به نیروهای لرزه‌ای (SRFS) در سازه‌های فولادی استفاده می‏‌شود. طرح اولیه‌‎ی BRBها در قالب یک صفحه‌‎ی فلزی در بر گرفته شده بین دو پانل بتنی پیش‏‌ساخته در سال ۱۹۷۰ معرفی شد. در اواخر دهه‌‎ی ۱۹۸۰ تحقیق و توسعه در خصوص BRBهایی با پوشش‎‌های لوله‌‎ای پر شده از بتن ادامه یافت. در این حین آزمون‌‎های بیشتری در سطح اعضا توسط بلک و همکاران انجام شد که در آنها BRBها توانایی پخش انرژی پایدار و چکش‏‌خواری بالایی را از خود به نمایش گذاشتند. در سال‎های بعد، پژوهش‏گران توجه خود را به سمت پاسخ در سطح سیستم BRBFها معطوف کردند. در اولین مجموعه از آزمون‌‎ها در سطح سیستم، توانایی پخش انرژی BRBFها تأیید شد؛ اما پیشنهاد شد گاست پلیت‌ها به خوبی سفت شوند تا از کمانش زودهنگام آنها پیش‏گیری گردد. فانستوک و همکاران آزمون‌‎های هیبریدی را روی یک BRBF  چهار طبقه در مقیاس ۰٫۶ انجام دادند که در آن BRBها به شکل شورون پیکربندی شده بودند. 

ساختمان مسکونی شماره یک- طراحی ، تولید و نظارت بر اجرای مهاربندهای کمانش تاب (BRB)
ساختمان مسکونی شماره یک- طراحی ، تولید و نظارت بر اجرای مهاربندهای کمانش تاب (BRB)

اتصالات پین جهت اتصال BRB به گاست پلیت‌ها استفاده شد و همچنین از یک مقطع تیر غیر‎باربر جهت اتصال تیر به ستون استفاده گردید. با این دیتیل، BRBF توانست دریفت ۴٫۸٪ را تحت حرکت زمین با شدیدترین نیروی لرزه‌ای موردنظر (MCE) تحمل کند. اما نکته قابل ذکر این است که اگر از اتصالات پیچی مهاربند به گاست پلیت و اتصالات پیوسته تیر به ستون نیز استفاده شود، تسلیم تیر و ستون می‌‏تواند در قاب‎‌ها لحاظ گردد. علاوه بر آن کمانش اتصالات گاست پلیت‌ها در صورتی که به خوبی سفت نشوند می‌‏تواند وضعیت حدی حاکم بر مسأله باشد. دیگر پژوهش‌‎ها نیز از آزمون‎‌های میز لرزان برای مطالعه‌‎ی پایداری خارج از صفحه‎‌ی BRBFها استفاده کردند. مزیت آزمون‎‌هایی که در سطح اعضا هستند، روی BRBها ساده‎‌تر بودن آنهاست. اما آزمون‎‌ها اغلب برهم‏‌کنش میان دیتیل اتصالات و قاب سراسری را نادیده می‏‌گیرند، که بنا بر آزمایشات سیستمی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌‎تواند بر پاسخ اثرگذار باشد. از سوی دیگر آزمایشات سیستمی می‌‎توانند این آثار را دقیق‌‎تر دریافت کنند. به طور کلی مطالعاتی که در بالا به آنها اشاره شد نشان می‌‎دهند اگر اعضای کشسان (الاستیک) BRBها، گاست پلیت‌ها و اتصالات به خوبی طراحی شوند، پاسخ BRBها در سطح سیستم و اعضا بسیار مشابه خواهند بود. بر اساس این مشاهده به نظر می‌‎رسد اگر تیر‌ها، ستون‌‎ها و اتصالات به خوبی طراحی و تشریح شده باشند، مدل‎سازی عددی دقیق انجام شده باشد، و پاسخ خارج از صفحه مهم [یا چشمگیر] نباشد، از آنجا که پاسخ هیسترتیک  BRBها اثری غالب بر پاسخ لرزه‌ای BRBFها در سطح سیستم دارد، نیازی نیست کل قاب آزموده شود یا آزمون میز لرزان انجام شود. در چنین مواردی تعدادی شبیه‌‏سازی‎ هیبریدی چند عضوی صورت می‌گیرد که فقط مهاربندها را می‌‏آزمایند؛ زیرا نمونه‎‌های فیزیکی می‌‎توانند به عنوان جایگزین استفاده شوند.طی تحقیقات پیشین اثبات شده‌است که قاب‌های بتنی با طراحی صحیح و اصولی که با ترکیب مهاربندهای کمانش تاب و قاب‌های فولادی الاستیک مقاوم‌سازی شده اند، با کنترل تقاضاهای غیر الاستیک (‏مانند ترک‌ها، کرنش‌های میلگرد فولادی) ‏در المان‌های بتنی موجود، با ارضا کردن مقاومت، سختی و شکل پذیری مورد نیاز، به پاسخ مطلوب دست خواهند یافت. بنابراین، در مقاوم‌سازی ساختمان‌های بتنی، پاسخ دریفت بین طبقه‌ای می‌تواند با سختی مازاد مهاربندهای کمانش تاب کاهش یابد، در حالی که میزان مهار انرژی افزایش‌یافته به کاهش اثر نامطلوب سختی مازاد بر شتاب پاسخ نیز کمک می‌کند. 

شرکت پویا تدبیر ویرا (ویرابریس)

شرکت پویا تدبیر ویرا (ویرابریس) با سابقه سال ها فعالیت در زمینه طراحی، تولید، تأمین و ترویج فناوری‌های نوین لرزه‌ای از جمله جداسازها و میراگرهای لرزه‌ای و با در نظر گرفتن نیاز مبرم صنعت ساخت و ساز کشور به فناوری‌های نوین حفاظت سازه‌ها در برابر زمین لرزه، از اواخر سال 1390 موضوع بومی‌سازی و تولید داخلی تجهیزات کنترل ارتعاشات لرزه‌ای را در دستور کار خود، قرار داده‌ است. 

جهت مطالعه مقاله قاب‌های مجهز به مهاربند کمانش تاب هیبریدی (ترکیبی) -پارت اول کلیک کنید.

ویرابریس پیشرو در طراحی و تولید مهاربند کمانش تاب-تولید کننده مهاربند کمانش تاب